Solsona projecta la remodelació d’un tram del carrer de Llobera i una part de la plaça de Sant Pere
L’any que ve es reurbanitzarà el tram central del carrer de Llobera de Solsona i una part de la plaça de Sant Pere per millorar-ne l’accessibilitat. Se’n refaran les xarxes de serveis i es construirà un nou paviment elevat de pedra del país sense barreres arquitectòniques. Avui l’Ajuntament n’ha publicat el projecte a exposició pública al portal web fins al 13 de desembre.
Si bé el trasllat a aquest indret de la comissaria de la Policia Local, el febrer passat, és el desencadenant de la intervenció per la necessitat de fer accessible l’entrada a les noves dependències, l’Ajuntament ho aprofita per projectar una millora de més ampli abast.
Pacificar el trànsit
“No volem fer un pedaç”, destaca el regidor d’Urbanisme, Joan Parcerisa. Es planteja una intervenció “que serveixi tant per suprimir barreres arquitectòniques per accedir a unes instal·lacions municipals i a la plaça com per ampliar l’espai de plaça i pacificar el trànsit en un vial que, en haver-hi menys concurrència que al carrer del Castell, fa que alguns vehicles hi tendeixin a córrer en excés”.
La reforma afectarà un àmbit de 35 metres de longitud, del número 29 al 37 del carrer de Llobera, que comprèn els peus de la plaça de Sant Pere, amb una amplada de vial de nou metres. També s’hi inclou l’entroncament amb els dos carrers laterals de la plaça.
Actualment, el carrer presenta una vorera a banda i banda de 12 centímetres de desnivell amb vorada de pedra i panot i un tram central de 2,30 metres de paviment de formigó. El tram on s’intervindrà, però, té nou metres d’amplada, fins a la plaça.
El projecte, redactat per l’arquitecta municipal Anna Grau, opta per crear una zona de pacificació del trànsit rodat, que prioritzi els vianants, però, al mateix temps, sigui compatible amb el pas de vehicles per accedir als habitatges i establiments del centre.
Primerament, es renovaran i milloraran els serveis soterrats existents i es preveurà el soterrament dels aeris. Així mateix, s’ampliarà l’espai de terra de la plaça, s’eliminaran quatre de les cinc places d’estacionament actuals –la reservada per a mobilitat reduïda es traslladarà a la plaça de Ribera– i es crearà una rampa per accedir a la plaça. Murets de formigó de 45 centímetres d’alçada marcaran delimitaran separaran l’espai del vial. Finalment, es construirà una plataforma única elevada i pavimentada amb pedra del país de diferents dimensions, que suposarà la supressió de les voreres laterals.
L’estètica tradicional del nucli antic
Tal com ho descriu l’arquitecta, “el conjunt de l’espai mantindrà l’estètica tradicional del nucli antic”. La part central es marcarà amb lloses grosses, de 40 per 40 centímetres, amb la doble finalitat de mantenir el caràcter original del carrer –amb una fesomia similar a la que es pot veure en fotografies de fa un segle– i definir-ne l’aiguafons, des d’on s’evacuaran les aigües pluvials. La resta de la pavimentació es configurarà amb lloses estretes de diferents dimensions.
El pressupost per contracte ascendeix als 121.620 euros i es finançarà amb fons propis de les arques municipals. Es preveu que els treballs, una vegada superats el procés d’exposició pública del projecte executiu, la licitació i contracte, puguin executar-se en un termini de tres mesos, si no apareixen imprevistos.
Aquest projecte és una solució per avançar en la remodelació d’un eix del nucli antic que fa molts anys que està pendent per dificultats de trobar el finançament necessari. Dins el calaix va quedar un projecte redactat per la Diputació de Lleida el 2012 amb una intervenció pressupostada en 755.500 euros.